Recensie Rick de Jong Personal Training

November 2015 heb ik mijn eerste proeftraining en 0-meting bij Personal Gym GO180 gehad. Mijn collega Erik Benjamin heeft in eerste instantie geopperd om het traject bij GO180 te starten. Samen met hem ben ik afgelopen tien maanden dan ook intensief aan de slag gegaan met Hielke van GO180. We waren niet te dik, maar we hadden wel wat teveel overtollige kilo’s rond onze heup.

Onze doelstelling was duidelijk, we wilden een sixpack voor de zomer. Hielke (onze PT) gaf overtuigend aan dat dat een haalbaar doel zou zijn. Er zat echter wel een grote “maar” aan vast. Het is haalbaar, maar zal zeker niet makkelijk zijn. 100% inzet, in en buiten de sportschool! Dit klonk tijdens de intake eenvoudig maar het viel achteraf toch best tegen!

Rick de Jong met iets teveel kilo's

Zoals iedereen die sport bij GO180, mochten wij direct aan de slag met de Food App. Met de App kan je eenvoudig bijhouden wat we eten gedurende de dag. Dit hebben we +/- één week gedaan in aanloop naar onze eerste training. Op deze manier kreeg Hielke direct inzicht in ons eetpatroon om daar vervolgens op aan te kunnen sturen. Ondanks dat Erik en ik beide het idee hadden al redelijk gezond te eten, was er qua voeding nog veel verbetering mogelijk. Vooral in de verhouding koolhydraten/eiwitten/vetten zaten we redelijk mis. Geen ramp, want via de App leer je redelijk snel bijschaven. De app en het bijhouden van je voeding over de hele dag is even wennen, maar naar tien maanden kan ik zeggen dat je niet meer zonder wilt.

GO180 food App

De Food app biedt een dusdanige houvast en rust (mentaal), dat het heerlijk is om te weten dat je goed zit. Daarbij gaat het invoeren na een +/- een maand dusdanig snel, omdat de app bijhoudt welke producten je eerder hebt ingevoerd. Waar je in het begin nog wel eens controleert of de kaas of kip wel daadwerkelijk hetgeen is wat je eet, is dat na een tijdje weg. Het invoeren is dan een fluitje van een cent.

Workout

Voordat ik bij GO180 begon, heb ik bij een aantal andere sportscholen getraind. Ik was dus bekend met gewichten, oefeningen en spiergroepen (zo dacht ik). Ik ben namelijk redelijk gereset en heb een andere trainingsmethode aan moeten leren bij GO180. De oefeningen vergen een totaal andere aanpak. Een ander tempo en een andere uitvoering.

Hard trainen bij GO180 Personal Trainers

GO180 werkt op basis van het overload princiepe. Dit houdt in dat je consequent bent in het aantal herhalingen, het gewicht tijdens de reps en het tempo dat je aanhoudt. Waar je in de sportschool zelf nog wel eens speelt met het aantal kilo’s tijdens herhaling één, twee en drie met als finisher een “pomp”, zul je dat bij GO180 niet zien.

Ook het uitvoeren van oefeningen, bijvoorbeeld schouder, gebeurt net even anders. Vooral breder. Meer spanning zoeken tijdens de oefeningen en “het zwaar maken voor jezelf”. Je zult het Hielke regelmatig horen roepen. Niet prettig overigens 😉

Afzien

Het traject dat Erik en ik hebben gevolgd is afzien. Afzien tijdens het sporten en afzien buiten het sporten om. Doordat we een dusdanig doel voor ogen hadden met een vrij strak tijdspanne, hebben we vooral veel moeten laten. Waar we voor november 2015 vaak ongezond aten, uit eten gingen en/of croissantjes en kroketten naar binnen werkten, hebben we dat afgelopen tien maanden vrijwel niet gedaan.

Churros snack

Hoort dat bij PT? Daar wil ik direct nee op zeggen. PT bij GO180 kan heel erg goed te doen zijn. Andere collega’s van ons doen namelijk iets ‘normaler’ dan wij. Zij hanteren twee trainingen per week met een snack dag of snackmoment. Dat is goed vol te houden en ook zij boeken erg veel resultaat.

Hard maar effectief trainen met gewichten

Kennis

Een van de eerste dingen die Hielke tegen ons zei, is dat mensen die bij GO180 trainen na +/- 6 maanden op eigen benen moeten kunnen staan. Ik ben er van overtuigd dat dat kan. Door de handvaten die GO180 je biedt, leer je jezelf kennen. Je leert hoe je lichaam reageert op voeding. Dit heeft betrekking op de totale inname, verhoudingen en producten zelf. Dat is prettig, omdat iedereen de situatie herkent na een vakantie. Een of twee kilo’s extra, die er toch weer af moeten. Nu weten we hoe dat verantwoord te doen.

Rick voor de fotoshoot en zijn deplete

Los van de voeding weet je (ik in ieder geval wel) nu ook hoe je oefeningen het best uit kunt voeren. Houding, techniek, etc. Welke spiergroepen te combineren, het overload princiepe (tot op zekere hoogte) en welke aanvullende supplementen je het best kunt innemen. Kennis is kracht? Gezond verstand? Beide zijn van toepassing! Erik sloeg hiermee de spijker op zijn kop toen hij zei: kennis over je eigen lichaam is onbetaalbaar. Dat is ook zo. Door het traject van 10 maanden bij GO180, heb je die kennis je hele leven lang.

Resultaat

Tijdens het traject had mijn collega Erik Benjamin van der Meulen nog een leuke verrassing in petto: Een fotoshoot op 9 september! De ideale manier om het resultaat van tien maanden bikkelen op de gevoelige plaat vast te leggen. Waar ik medio juni al redelijk tevreden was, moest ik toch nog drie maanden vol aan de bak. Voeding weer 100% scherp, trainingen nog even een tandje harder en kleine wijziging in supplementen en trainingsschema.

Rick fotoshoot: eindresultaat!

De doelstelling werd met deze wending ook drastisch gewijzigd. Van sixpack in de zomer naar fotoshoot-proof vergt een andere aanpak, zo leerden we. Erik en ik kregen de opdracht om kettlebells aan te schaffen, zodat we op de dagen dat we bij GO180 trainden, ook ’s avonds nog een extra training konden doen. Een kettlebell-parcour, dat bracht het totaal aantal trainingen op zes per week.

In de laatste week voor de foto kregen we daarbij nog een apart voedingsadvies, waarbij we een deplete hebben gedaan, om zo strak en hard mogelijk voor de dag te komen. Makkelijk? Nee! Absoluut niet. Was het het waard? Meer dan. Het resultaat is iets waar we allemaal trots op zijn en zoals ik hierboven al schreef is de kennis onbetaalbaar. We zijn onszelf meerdere malen tegengekomen, hebben veel geklaagd, maar zijn trots en blij met het resultaat.

De heren van GO180 staan van vroeg tot laat voor je klaar, op werkdagen en in het weekend. Ze zijn een antwoord op alle vragen over voeding. Wat kan wel, wat niet. Waarom niet of waarom juist wel. Het is fijn om, ook als je niet traint, altijd je vraag bij Hielke en Jeroen kwijt te kunnen. Dit creëert een band en die is prettig.

Stats

Tot slot een aantal statistieken over mijn behaalde resultaat!

  Beginsituatie Resultaat
Gewicht 86,7 KG 72,7 KG
Vetpercentage 19,8% 8,2%
Vetmassa (in KG) 17,1 KG 6,2 KG
Spiermassa 39,8 KG 38,8 KG

Heren van GO180; bedankt. Voor beide was het af en toe afzien, maar het was het meer dan waard!

Rick fotoshoot: eindresultaat!