Tips voor het verbeteren van je weerstand!

Lifestyle | Bas Winkels | 10 maart 2021

GO180 Groningen_48

Met de impact van het coronavirus op ons dagelijks leven – is het enorm belangrijk om de voorgeschreven maatregelen te treffen om verdere verspreiding te voorkomen. Maar vergeet jezelf niet! Vraag jezelf af wat jij allemaal voor je eigen gezondheid en weerstand kunt doen? Een sterk immuunsysteem is essentieel voor je vatbaarheid en herstel.

In ons nieuwe artikel geven we je daarom tips waarmee je jouw immuunsysteem kunt verbeteren.

Slaap!

Dat slaap belangrijk is, dat weten we. Maar zorgen we er ook allemaal voor dat we voldoende slaap krijgen? Meestal niet!

Naast een betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere immuniteit tegen ziekteverwerkers. Beter slapen?

Creëer een vast avond routine
Vermijd 1-2 uren voordat je naar bed gaat blauw licht
Lees een boek
Ga iedere dag rond dezelfde tijd slapen
Zorg voor een gemiddelde temperatuur van 18 graden in je slaapkamer
Eet nog 1-2 stuks fruit als avondsnack – bijvoorbeeld blauwe bessen
Neem eventueel magnesium

Sport, beweeg of train gericht

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld intensieve sporten(krachttraining, hardlopen, balsporten) een positieve invloed hebben op het immuunsysteem.

Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen (cytokinen, groeifactoren en macrofagen) vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze hormonen een extra rol kunnen vervullen bij het versterken van het immuunsysteem.

Let op dat je niet te intensief gaat sporten (voor een te lange periode). Dit kan tot gevolgen hebben dat je lichaam teveel cortisol (stresshormonen) aanmaakt. Deze stresshormonen hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem.

Vitamine D

Vitamine C houdt je weerstand op peil, maar vitamine D speelt een grotere rol bij het al of niet ontstaan van griep of verkoudheid.

Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar. De meeste vitamine D krijg je binnen via het daglicht op je huid, maar in het winterseizoen is er een gebrek aan licht.

Als je je weerstand een boost wilt geven is het aan te raden om dagelijks wat extra vitamine d te nemen.

Ontspan!
Stress heeft positieve, maar vooral ook negatieve effecten. Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dit betekent dat je lichaam het voor de rest niet heel belangrijk vindt om zich bezig te houden met andere processen, zoals bijvoorbeeld je afweer.

Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties. Tips om je stress te verminderen zijn:

Lekker bewegen
Let op je ademhaling
Achterhaal de oorzaak van je stress en bespreek dit met een vriend(in)
Doe leuke dingen met vrienden of familie

Ontspan!

Stress heeft positieve, maar vooral ook negatieve effecten. Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dit betekent dat je lichaam het voor de rest niet heel belangrijk vindt om zich bezig te houden met andere processen, zoals bijvoorbeeld je afweer.

Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties. Tips om je stress te verminderen zijn:

  • Lekker bewegen
  • Let op je ademhaling
  • Achterhaal de oorzaak van je stress en bespreek dit met een vriend(in)
  • Doe leuke dingen met vrienden of familie

Hou je eiwitten hoog

Wist je dat eiwitten ook een belangrijke rol spelen voor je weerstand? Dit werkt namelijk zo. Het lichaam heeft eiwitten (onder andere) nodig voor:

Het produceren van antilichamen voor het immuunsysteem
Het produceren van enzymen voor het immuunsysteem
Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken. Eiwitten zijn dus niet alleen belangrijk voor je spieren, maar ook voor een sterk afweersysteem. Plantaardige eiwitten vind je met name in: peulvruchten, noten, zaden, bonen, quinoa en volle granen. Dierlijke producten vind je eiwitten terug in: vlees, vis, gevogelte, eieren en zuivelproducten zoals kwark.

Eet gevarieerd met veel groenten en fruit

Gevarieerd eten en genoeg groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D en ijzer zijn onder andere zijn onmisbaar voor een sterke afweer.

Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen. Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 300 gram groente eet en twee stukken fruit.

Stop met roken

Deze klinkt voor de hand liggend maar het is echt zo. Als je je weerstand echt een plezier wilt doen dan stop je met roken. Het menselijke afweersysteem wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan.

Geen alcohol!

Vervang tijdelijk je drankje voor een 0.0% versie want, alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

Was je handen!

Tot slot: zorg ervoor dat je goed je handen wast. Dit voorkomt besmetting en verspreiding van het corona of andere virussen.

Met de bovenstaande tips maak je het voor het coronavirus en andere bacteriën een stuk lastiger om je gezondheid aan te tasten.

Deel dit verhaal: