De 5 tips voor meer energie, ontspanning en focus in stressvolle periodes

Kennis | Koen Manson | 11 maart 2021

Go180 Leeuwarden 15web

De coronacrisis

Om ons heen hoor, lees én zie je continu berichten omtrent de Coronacrisis. Dat er wereldwijd een miljoen coronabesmettingen zijn vastgesteld, dat steeds meer thuiswerkers erdoorheen zitten, dat spanningsklachten toenemen, dat bijna alle Coronapatiënten kampen met overgewicht, dat steeds meer bedrijven onder druk staan en ga zo maar door. Vanaf het moment dat je uit bed stapt tot het moment dat je gaat slapen word je gevoed met dit soort berichten.

We willen dit weten omdat we op zoek zijn naar zekerheid en vastigheid over onze toekomst. Wij begrijpen maar al te goed dat je hierdoor onrustig, gestrest of angstig wordt. Wij zijn namelijk allemaal beïnvloedbaar door onze sociale omgeving. De vraag is echter hoe jij met deze invloeden vanuit je omgeving omgaat. Wat laat jij allemaal toe en wat is jouw houding in deze situatie?

Je weet dat je geen controle hebt over Corona en alle consequenties die hier uit ontstaan zijn. Wat je ook weet is dat je geen controle hebt over de toekomst. Waar je echter wel controle over hebt, is wat je vandaag doet. De toekomst wordt namelijk vandaag gecreëerd. Wat je nu doet, heeft dus invloed op morgen. Als jij vandaag niet de controle over jezelf pakt, dan pakt de omgeving dit van jou. Als je niet bewust bent van datgene waardoor jij stress ervaart, kun je dit ook niet aanpakken. Het is dus van belang dat je inzicht creëert over de situatie waarin jij je nu bevindt.

Invloed van stress

In het vorige artikel over stress hebben we de functie van stress besproken en toegelicht. Hoe stress je immuunsysteem verlaagt en verzwakt en wat je hieraan kunt doen. Kort samengevat is stress niets anders dan een gedachte of conversatie met jezelf die zich afspeelt in je hoofd. En jij bepaalt of jij daar wel of geen aandacht aan schenkt. Er kunnen zich twee scenario’s voordoen in tijden van stress. Eén, je rijst op als persoon, creëert meer focus dan ooit tevoren en komt in actie of twee, je klapt volledig dicht, je hebt geen overzicht meer en je verliest focus en ontspanning. Je gaat lopen piekeren en malen en de conversatie die zich in je hoofd afspeelt neemt een steeds prominentere rol aan. Waar kies jij voor?

Onze vijf adviezen

Wij hebben vijf adviezen voor je opgeschreven die jou vandaag nog kunnen helpen om je meer energie, ontspanning en focus te geven in stressvolle periodes. Hierdoor blijf je in tijden van crisis gefocust en toegewijd.

  • Aard jezelf in tijden van stress. Neem plaats op een stoel met je voeten aan de grond en wordt bewust van je lichaam. Focus en concentreer je op je ademhaling om in het hier en nu te komen. Uit je hoofd, in je lijf.
  • Pak pen en papier en schrijf op welke gedachten jou op dit moment stress geven. Wat geeft jou onrust? Wees genadeloos eerlijk naar jezelf en kijk naar wat je hebt opgeschreven. Wat kun je vandaag nog aanpassen waardoor je een stressfactor minder hebt? Wordt bewust van je gedachten zodat je weet welke je wel of geen aandacht moet schenken.
  • Denk voor jezelf en gebruik je gezonde verstand. Trek je eigen conclusies en laat je niet gek maken door alle nieuwsberichten over Corona vanuit je omgeving. Stop bijvoorbeeld eens drie dagen met het kijken en volgen van nieuws over Corona. Hoe voel jij je na drie dagen?
  • Leef wat je weet. Pas de kennis ook daadwerkelijk toe die je hebt opgedaan op het gebied van voeding, training, mindset en lifestyle. Iets weten zonder dat je het toepast brengt je net zo ver als wanneer je het niet zou weten.
  • We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar kom NU in actie. Misschien denk je nu ‘vertel eens iets nieuws’. Maar wat is de reden dat jij nog steeds geen controle hebt over je huidige situatie? Onderneem de noodzakelijke vereiste acties.

In onze vorige artikelen hebben we je van waardevolle kennis voorzien die helpen bij het leggen van een fundamentele basis. Zorg dat dit jouw eigen wordt. Des te sterker de basis, des te beter jij in kan spelen op stressvolle situaties.

Deel dit verhaal: