5 tips om je stressniveau te verlagen

Kennis | Martijn Kromkamp | 11 maart 2021

Go180 Leeuwarden 35web

Wat is stress?

We leven in een prestatie maatschappij waarbij er steeds meer van ons verwacht wordt op gebied van bijvoorbeeld werk, sociaal leven en persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor ervaren steeds meer mensen een hogere mate van stress. Maar wat is stress nu precies? Stress is een lichamelijke reactie op wat een persoon als een mogelijke dreiging kan ervaren. Bij deze ervaren dreiging komen er hormonen zoals adrenaline en cortisol vrij die verschillende processen in het lichaam regelen.

Onder invloed van cortisol worden ontstekingen in het lichaam onderdrukt en wordt er voldoende energie vrijgemaakt. Daarnaast wordt onder invloed van cortisol en adrenaline de spierspanning verhoogd en ben je in een staat van alertheid om direct te kunnen reageren op de ervaren dreiging. Dit lichamelijke proces heet het ‘fight or flight’ mechanisme en zit van oudsher in ons gebakken. Om te overleven in de primitieve tijd moest je als oermens direct kunnen reageren op fysieke bedreigingen zoals mammoeten/sabeltandtijgers door te vechten of te vluchten.

Vandaag de dag kunnen we door de verwachtingen van anderen (werk, sociaal leven) en de verwachtingen die we aan ons zelf stellen, chronische stress ervaren. Hierdoor blijven de cortisolwaarden in ons lichaam over een langdurige periode verhoogd. Cortisol stimuleert de vetopslag in het lichaam. Testosteron daarentegen stimuleert juist de vetverbranding en remt de vetopslag. Met verhoogde cortisolwaarden door stress, heb je een verlaagde testosteron tot cortisol verhouding wat resulteert in meer vetopslag dan vetverbranding. Daarnaast zorgt chronische stress ervoor dat je eetlust zal toenemen, doordat je meer zin hebt in te snacken. Specifiek gezegd zorgt het ervoor dat je zelfmedicatie wil toepassen door middel van ‘comfort foods’. Voeding stimuleert namelijk de aanmaak van endorfine in de hersenen, waardoor je je gelukkiger voelt.

Als laatste laat onderzoek zien dat bij training verhoogde stressniveaus de krachttoename verminderen en de herstelcapaciteit van het lichaam zelfs met de helft doet afnemen!

Je doelstellingen behalen

Uit het voorgaande kan geconcludeerd worden dat chronische stress het aanzienlijk moeilijker maakt om jouw doelstellingen te kunnen behalen. Daarom is het erg belangrijk om jouw stressniveau zo laag mogelijk te houden!

Maar wat kun jij hier zelf aan doen? Hieronder worden 5 tips gegeven die jij direct kunt toepassen om jouw stressniveau te verlagen!

GO180 Groningen LR 138

1. Te veel prikkels vermijden

Tegenwoordig krijgen we aardig veel prikkels binnen door de omgeving waarin we leven. Een apparaat die hier aan bijdraagt zijn onze smartphones, de hele dag door krijgen we meldingen binnen van diverse sociale media die onze aandacht vragen. Zet je meldingen bijvoorbeeld op stil en spreek met jezelf af dat je alleen op vaste momenten op de dag jouw meldingen controleert en voor de rest niet. Hierdoor creëer je voor jezelf rust en ben je meer bewust van je omgeving.

GO180 Groningen LR 96

2. Sociale contacten onderhouden

Hangt een beetje samen met het vorige punt. Spreek met vrienden af om te zien hoe het met hun gaat en waarbij je tegelijkertijd jouw verhaal kwijt kan (natuurlijk op 1,5 meter). Als we als mensen bij elkaar zijn, worden er hormonen zoals oxytocine aangemaakt in ons lichaam waardoor we ons gelukkiger voelen.

GO180 Groningen LR 44

3. Mediteren/ontspanningsoefeningen

Meditatie is een goede manier om stressniveaus te verlagen. Ga in een stille, afgesloten ruimte zitten en focus op je ademhaling. Adem diep in vanuit je buik gedurende 3-5 seconden om vervolgens rustig uit te blazen gedurende 3-5 seconden. Probeer hierbij je bewustzijn te ontdoen van alle gedachten in je hoofd en probeer je puur te focussen op je ademhaling. Mediteren voor het slapengaan kan ervoor zorgen dat je sneller en beter slaapt. Kwalitatief goede slaap is erg belangrijk om stressniveaus te kunnen verlagen.

Go180 Leeuwarden 51web

4. Hobby uitoefenen

Zoek een hobby voor in jouw vrije tijd. In deze maatschappij waarbij we veel moeten (en/of hoge verwachtingen van onszelf hebben) wat betreft werk, sociale contacten, is het fijn om iets te hebben wat echt van jou is en waaruit je veel persoonlijke voldoening haalt.

GO180 Groningen LR 93

5. Grenzen aangeven

Blijf op het gebied van werk, sociale leven goed je grenzen aangeven. Durf nee te leren zeggen wanneer er bijvoorbeeld op het werk gevraagd wordt om extra taken op je te nemen, terwijl je van jezelf weet dat je het er op dit moment niet bij kunt hebben. Als je aangeeft dat je het er op het moment niet bij kunt hebben/geen tijd voor hebt en dat je hierdoor extra stress zou ervaren dan kan jouw omgeving hier als het goed is alleen maar begrip voor tonen. Hierdoor creëer je duidelijkheid voor jezelf en naar je omgeving toe en dit kan jou een stukje rust verschaffen.

Deel dit verhaal: