Het belang van een warming up voor je krachttraining

Kennis | Ferry Stollenga | 11 maart 2021

GO180 Groningen LR 111

Wat is het doel van een warming-up?

Een warming-up is simpel gezegd het lichaam optimaal voorbereiden op de belasting die komen gaat. Dit hoeft in de praktijk echter niet heel ingewikkeld te zijn. Maar hoe warm je nou goed op voor een krachttraining? Daarvoor delen we de warming-up op in twee categorieën. Namelijk de algemene warming-up en de specifieke warming-up.

Algemene warming-up

De algemene warming up heeft als doel het lichaam op te warmen. Dit hoeft niet bijzonder veel tijd van je training te kosten. Als je de hele dag op kantoor hebt gezeten is het bijvoorbeeld aan te raden om 3 tot 8 minuten middels cardio of de hartslag op te hogen en het lichaam op te warmen. Dit hoeft dus niet meer tijd te kosten of ingewikkelder te zijn. Kort en krachtig want het doel is echter niet energie verspillen in de warming-up.

Uit onderzoek komt naar voren dat een warming-up met daarbij het doel verhogen van de lichaamstemperatuur de volgende voordelen met zich mee brengt.

Je spieren zijn elastischer minder passief en dit kan je mate van kracht/ power positief beïnvloeden
Door je lichaamstemperatuur te verhogen kan er sneller glycogeen worden afgebroken wat zorgt voor een betere energieproductie tijdens de training
Je zenuwstelsel werkt sneller wanneer je lichaam op temperatuur is wat zorgt voor een betere aansturing tijdens je training
Je bloedvaten verwijden waardoor je sneller zuurstof op kan nemen tijdens de training
Naast cardio zijn oefeningen die de mobiliteit en flexibiliteit vergroten ook oefeningen die de lichaamstemperatuur verhogen. Deze zorgen daarbij ook voor een vergroting van de range of motion wat meer voordelen met zich mee brengt tijdens je werksets.

Specifieke warming-up

Naast de algemene warming-up is er ook de specifieke warming-up dat wordt gezien als de opbouw naar de werksets van oefeningen. Voorbeeld hiervan: mijn werkset is 100kg squat, als specifieke warming up squat ik een set met 60kg en daarna met 80kg. Dit is mijn opbouw naar de werkset toe en wordt gezien als specifieke warming-up.

Zo bereid je het lichaam goed voor op de werksets zonder dat je jezelf vermoeid. Je voelt aan hoe het gewicht aanvoelt, de beweging erin slijpen maar niet jezelf onnodig vermoeien.

Tips voor een specifieke warming-up

Houd de herhalingen beperkt van 6 tot maximaal 10 herhalingen en maximaal 2-3 sets
Focus op een perfecte uitvoering
Maak gecontroleerde bewegingen in een laag tempo
Je wilt niet te veel energie stoppen in een warming-up blijf scherp en zorg dat je niet vermoeid raakt

Conclusie

Is het doen van een warming-up nou echt noodzakelijk? Duidelijk is te zien dat door de lichaamstemperatuur op te warmen dit verschillende voordelen met zich mee brengt. Houd de warming-up echter kort en effectief om de positieve effecten te ervaren.

Wil je meer weten over wat nou een goede warming-up voor jou is. Of heb je andere vragen schroom niet om ons een berichtje te sturen!

Deel dit verhaal: