27 november 2019

HOE BLIJF JE GEZOND EN OP GEWICHT TIJDENS DE FEESTDAGEN?

De feestdagen komen eraan. Voor sommige mensen betekent dit extra tijd doorbrengen met familie, zelfreflectie van het jaar en/of te genieten van de maaltijden met vrienden. 

Voor anderen betekent dit misschien extra stress door bijvoorbeeld de schoonfamilie, kerstvoorbereidingen en overmatig genot van eten en drinken. Het maakt niet uit wat jij doet, het vasthouden aan je gezondheids- en fitnessdoelen tijdens de vakantie en feestdagen wordt steeds moeilijker. 

Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips die je kunt opvolgen zodat je doelgericht kunt blijft werken aan je gezond- en fitheid. 

DE BASISRICHTLIJNEN VOOR EEN GEZONDE LEVENSSTIJL: TIJDENS DE FEESTDAGEN

1) ADEM MEER EN BETER

Met familie die op bezoek komt, feesten en borrels is het evenwicht tussen werk en rust niet ideaal tijdens de kerstvakantie. Dus om jou te helpen je stress onder controle te houden, raden wij aan om dagelijks buikademhalingen te doen, ook wel bekend als diafragmatische ademhaling. Dit type ademhaling zal je helpen stress te verminderen en het immuunsysteem op volle capaciteit te laten werken, die beide tijdens de feestdagen vaak worden overbelast.

2) GAAN NAAR BUITEN

Tijdens de winterperiode ga je vaak later naar bed dan normaal, wat na verloop van tijd een negatief effect kan hebben op je slaap-waak ritme ook wel bekend als je 24uurs-rtime. Een geweldige manier om de schade te verminderen, is ervoor te zorgen dat je voldoende blootstelling aan de zon krijgen. Deze blootstelling aan de zon kan in de vorm van een middagwandeling zijn of die avond drankjes buiten hebben en naar de zonsondergang kijken (als het weer het toelaat). 

3) EVALUEER EN REFLECTEER

Het vakantieseizoen is een goed moment te nadenken over je vooruitgang, de voordelen die je ervan ervaart en te profiteren van nieuw gevonden motivatie.

Tijdens de feestdag heb je meer vrije tijd. Tijd om meer momenten door te brengen met vrienden en familie. Vaak wordt je hierdoor herinnerd wat echt belangrijk voor is. Grijp deze kans om na te denken over wat wel en wat niet werkte voor je in de voorgaande maanden. 

4) GENIET MET MATE

De feestdagen staan ​​synoniem voor verwennerij en hoewel het eenvoudig is om een eetschema aan te houden om die extra calorieën te voorkomen, is de beste aanpak vaak de eenvoudigste.

Geniet met mate van je favoriete gerechten, maar kauw elke hap grondig (30 keer) en maak een lekkere wandeling na de maaltijd. 

Door elke hap grondig te kauwen, neemt de kans toe dat je lichaam het voedsel op de juiste manier kan verteren.  In combinatie met een goede stevige wandeling na de maaltijd, helpt dit bij het verminderen van insulinepieken en stimuleert het de NEAT (thermogenese zonder activiteit). 

Maak het jezelf makkelijk. Zorg er voor dat jij je doelstelling(en) bespreekt met je familie en vrienden. Door dit uit te spreken maak je jouw familie en vrienden onderdeel van het proces en leren ze begrijpen waarom jij die keuzes maakt. Dit creëert sociaal draagvlak en zullen zij jou helpen bij het maken van slimmere keuzes die passen bij wat je wilt behalen. 

Heel veel succes. En geniet. 

Naar nieuwsarchief