26 januari 2018

Het belang van vetten: krijg jij voldoende binnen?

De laatste 15 jaar heeft iedereen te horen gekregen dat het belangrijk is om zoveel mogelijk vetvrij of vetarm  te eten, met vaak afslanken als doelstelling.
Het probleem is alleen dat het lichaam vetten nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Vetten hebben veel belangrijke functies waaronder:
– opslag energie;
– ondersteuning huid;
– isolatie van het lichaam;
– onderdeel van elke celmembraan;
– bouwsteen myeline;
– bescherming van organen;
– bouwsteen voor hormonen en hersenen.

Vloeibare vetten worden olie genoemd en niet vloeibare vetten worden gewoon vet genoemd. Vetten (9 calorieën/gram) leveren meer dan tweemaal zo veel energie dan eiwitten en koolhydraten (4 calorieën/gram).
Vetzuren zijn de bouwstenen van vet. We onderscheiden verzadigde (boter), enkelvoudig onverzadigde (olijfolie) en meervoudig onverzadigde vetzuren (visolie, lijnzaadolie). Hiernaast kennen we nog transvetten; Transvetzuren ontstaan bij hydrogenering van plantaardige vloeibare olie (zonnebloemolie, sojaolie etc) naar vaste vetten, deze vetten blijven langer houdbaar en worden o.a. gebruikt voor het bakken van fastfood, chips, bakkerijproducten, patat etc.

In het hedendaagse voedingspatroon komen relatief (te)veel verzadigde vetten voor én relatief weinig (meervoudig) onverzadigde vetten. Omega 3 en 6 (meervoudig onverzadigd) worden de zogenaamde essentiële vetzuren genoemd. Dat wil zeggen dat deze vetzuren voor moeten komen in onze voeding, omdat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Het gemiddelde voedingspatroon vergelijken met bijvoorbeeld van onze vroege voorouders, dan valt direct op dat wij relatief weinig omega 3 vetzuren binnen krijgen. Suppletie van omega 3 in de vorm van (vloeibare) visolie is dan ook in vele gevallen aanbevolen!

Wat zijn dan de voordelen/eigenschappen van visolie?
– Visolie bevat de bestanddelen EPA en DHA die zorgen voor een verminderde vetopslag in de vetcellen;
– Visolie activeert de ‘vetverbranding genen’;
– Omega 3 is essentieel voor energieproductie;
– Visolie deactiveert de ‘vetopslag’ in de genen;
– De DHA in de ‘visolie’ heeft de mogelijkheid om een verhoogde bloeddruk te verlagen;
– Visolie verhoogt het gebruik van de hoeveelheid opgeslagen vet in de vetcellen;
– Visolie zorgt voor de verminderde ontstekingsverschijnselen als gevolg van bijvoorbeeld fysieke trainingen;
– Omega 3 verbetert de huidconditie;
– Visolie zorgt voor afname van pijn als gevolg van verminderde ontstekingsverschijnselen;
– Omega 3 is essentieel in de absorptie van vet oplosbare vitamines;
– De EPA is visolie reguleert de bloedvoorziening in de hersenen welke noodzakelijk is voor onder andere een goede focus;
– Omega 3 is essentieel voor gezonde gewrichten;
– Visolie verhoogt de hoeveelheden serotonine (gelukshormoon) in het lichaam. Hierdoor kan visolie de kans op depressie en paniekaanvallen verminderen;
– Omega 3 verbetert het zuurstoftransport;
– Visolie kan de kans op hart- en vaatziekten verminderen;
– Omega 3 verbetert de groei;
– Visolie is een perfect ‘stress fighter’. Het vermindert de productie van de diverse stresshormonen. Dit betekent dat bij eenzelfde hoeveelheid stress minder stress hormonen zullen worden geproduceerd;
– Omega 3 verhoogt de stofwisseling;
– Omega 3 verbetert de insuline gevoeligheid van de cellen.

Omega 3 vetzuren heeft zoals je kunt zien, een zeer goede aanvulling binnen je voedingspatroon. Of het nu gaat om afvallen, aankomen, vitaliteit of betere prestaties. Suppletie van omega 3; vloeibaar of in capsule vorm, is een zeer eenvoudige manier om de benodigde essentiële vetzuren binnen te krijgen.

Naar nieuwsarchief