23 maart 2020

Praktische voedingstips voor een optimaal werkend immuunsysteem

Om ervoor te zorgen dat je immuunsysteem optimaal presteert is het belangrijk om de juiste keuzes te maken wat betreft je voeding. Je kan je voorstellen dat het hanteren van een ongezond voedingspatroon niet bijdraagt aan je immuunsysteem. Suiker, verzadigde vetten en chemische toevoegingen aan bewerkt voedsel kunnen ervoor zorgen dat je immuunsysteem niet optimaal werkt.

Maar welke producten kun je dan wel eten? Welke producten zorgen er juist voor dat je immuunsysteem ondersteund en/of versterkt wordt?

Een goede basis is erg belangrijk. Zorg er dus voor dat je voldoende eet en met regelmaat wat binnen krijgt. Hiernaast is het belangrijk dat je voldoende water drinkt (minimaal 2,5 liter per dag).

Variatie in je voeding is belangrijk om van alle vitamines en mineralen voldoende binnen te krijgen. In ieder natuurlijk product zitten weer andere vitamines en mineralen.

Essentiële stoffen voor je immuunsysteem zijn bijvoorbeeld:

IJzer

Deze stof kun je terugvinden in volkoren producten, kip, noten, groene groenten, peulvruchten, eieren en rood vlees.

Selenium

Je hebt maar weinig selenium nodig maar toch is dit mineraal essentieel voor het lichaam.

Producten waar je selenium in terug kan vinden zijn: paranoten, heilbot, tonijn, kip, eieren, sardines, zonnebloempitten en Shiitake paddenstoelen.

Vitamine E

Deze vitamine is een antioxidant die het lichaam beschermt tegen vrijeradicalen.

Vitamine E kun je terugvinden in amandelen, zonnebloempitten, hazelnoten en oliën gemaakt van deze verschillende noten. Verder zit vitamine E laag gedoceerd in avocado, zalm, rode paprika en kiwi.

Vitamine C

Iedereen kent de vitamine C wel, deze kun je in alle citrusvruchten terugvinden. Verder is een kiwi, rode paprika, spruit, aardbei of zwarte bes ook rijk aan vitamine C

Vitamine A

Deze vitamine is belangrijk voor de groei, het afweersysteem, huid en tandvlees en het gezichtsvermogen. Vitamine A kun je terugvinden in: lever, paksoi, wortelen, spinazie, zoete bataat (aardappel) en tonijn.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je zoveel mogelijk onbewerkt voedsel in je voedingspatroon implementeert. Probeer gevarieerd te eten en voldoende groenten en de benodigde fruitsoorten binnen te krijgen om zo je immuunsysteem optimaal te laten werken. 

Mocht je vragen hebben over jouw voedingspatroon, neem dan gerust contact met ons op en dan zullen wij jou hierbij helpen.

Naar nieuwsarchief