20 augustus 2018

7 voordelen van krachttraining voor vrouwen

“Ik doe geen krachttraining, want dan word ik gespierd en dat vind ik lelijk.” We horen deze hardnekkige fabel bijna dagelijks, maar weet je dat er niets van waar is? Om als vrouw zoveel spiermassa op te bouwen dat je er ook echt gespierd uit gaat zien moet je iedere dag keihard trainen en eten als drie hongerige paarden. En zelfs dan zal het zo langzaam gaan dat je echt niet plotseling wakker wordt met een gespierd lichaam. Een vrouwenlijf maakt gewoon te weinig hormonen (bijv. testosteron) aan om snel en veel spiermassa op te bouwen. Dus nu die fabel uit de wereld is kunnen we het hebben over de voordelen van krachttraining voor vrouwen.

1. Je kunt je lichaam vormen
Krachttraining is een geweldige manier om je lichaam te vormen omdat je niet meer hoeft te focussen op ‘afvallen, maar je kunt richten op het bouwen van je gewenste shape. Je kunt geen vet verbranden op een specifieke plek van je lichaam, dus buikspieroefeningen zorgen er NIET voor dat je meer buikvet verbrandt. Wat je wél kunt doen is specifieke spiergroepen versterken en je vetpercentage in zijn geheel verlagen door je calorie-inname te beperken en een actieve levensstijl aan te nemen. Naarmate vetmassa vermindert zal er een lichaam tevoorschijn komen waar jij je echt goed bij voelt. Bovendien kun je met krachttraining ook je hele lichaamshouding verbeteren. Het is dan uiteraard wel zaak dat je training goed aansluit bij je doelen.

2. Je kunt goed eten
Veel mensen denken dat afvallen simpelweg betekent dat je minder moet eten, meer moet bewegen en alles wat lekker is moet laten staan. Deze instelling zal je niet veel resultaat bezorgen, want na een aantal dagen honger lijden en je ellendig voelen geef je toe aan de behoefte om helemaal los te gaan op chocolade, ijs, koekjes, chips, pizza, of waar je maar trek in hebt. Wég resultaat en wég sterke mindset. Vrouwen die bij GO180 trainen hebben géén honger. Sommige moeten leren andere keuzes te maken en anderen moeten zelfs leren om juist meer te eten, maar honger hebben ze zeker niet. Wij adviseren om je voedingspatroon voor een groot deel te laten bestaan uit eiwitrijke producten als vlees, vis en eieren voor spierherstel en opbouw na je krachttraining. Eiwitten zorgen voor een meer verzadigd gevoel, remmen de behoefte aan zoete producten en je eet er niet gauw teveel van.

3. Je krijgt meer energie
Krachttraining zorgt ervoor dat je hart flink moet pompen. Er komt endorfine vrij, stimuleert je om gezonder en beter te eten en je boekt progressie door het stellen van duidelijke doelen. Daarnaast ben je een vol uur gefocust op jezelf en je lichaam en even helemaal weg van je telefoon en emails. Door de krachttraining verminder je stress en slaap je beter waardoor ook veel andere energie-gerelateerde processen in je lichaam beter functioneren.

4. Je kunt beter tegen stress
Krachttraining zorgt ervoor dat je zowel fysiek als mentaal beter met stress om kunt gaan, zowel de goede als de slechte varianten. Voorbeelden van ‘goede’ stress zijn bijvoorbeeld het genieten van de spanning bij een film of een gaaf concert. ‘Slechte’ stress is het soort waar je angstig of bezorgd van wordt. Sommige mensen gaan hardlopen om te ontstressen, anderen doen yoga of boeken een massage. Maar ook krachttraining past heel goed in dit rijtje.

5. Je krijgt meer zelfvertrouwen
Iedereen die aan krachttraining doet staat zowel letterlijk als figuurlijk ‘sterker in haar schoenen’. Alleen al door een verbeterde lichaamshouding (wat een gevolg is van de juiste krachttraining) zullen mensen je meer ruimte geven op straat en anders naar je kijken als je een meeting binnen loopt. Krachttraining zorgt er ook voor dat je dat leert omgaan met tegenslag, falen en doorgaan als het moeilijk wordt. Iedere training kom je deze zaken tegen. Je raakt eraan gewend en leert dezelfde mindset aan te nemen in het dagelijks leven. Je laat je gewoon minder makkelijk uit het veld slaan als het allemaal even wat moeizaam gaat.

6. Je hebt betere seks
Seks wordt door sommige mensen een ‘horizontale workout’ genoemd. Nu kun je de beperkte creativiteit van deze mensen in twijfel trekken, maar feit blijft dat seks toch ook gedeeltelijk een lichamelijke activiteit is. Als direct resultaat van de krachttraining ben je sterker, raak je minder snel buiten adem en heb je meer energie in het algemeen. Je hebt meer zelfvertrouwen en voelt je prettiger in je eigen lijf, wat behoorlijk kan helpen in situaties waarbij je jezelf letterlijk blootgeeft aan iemand anders.

7. Krachttraining is leuk
In tegenstelling tot een uur lang op een loopband of crosstrainer staan is krachttraining gevarieerd, grensverleggend en uitdagend. Door de toepassing van ‘progressive overload’ boek je iedere training vooruitgang en blijf je constant gemotiveerd en de diversiteit in oefeningen is oneindig. Zo raak je er nooit op uitgekeken.

Krachttraining voor vrouwen

Naar nieuwsarchief