13 augustus 2018

Waarom eiwitten belangrijk zijn in een dieet

Zodra wij bij GO180 nieuwe klanten op een voedingsprotocol hebben gezet krijgen wij in veel gevallen bij het eerstvolgende contact de vraag hoe de klant zijn/haar dagelijkse eiwitinname kan verhogen. De meeste nieuwe klanten lopen er namelijk tegenaan dat ze volgens onze standaard veel te weinig eiwitten binnen krijgen en vinden het lastig om dit te veranderen.

Maar waarom zijn die eiwitten zo’n belangrijk onderdeel van je dieet? Om te beginnen zal ik kort het verschil tussen de drie macronutriënten uitleggen. Koolhydraten zijn de meest voor-de-hand-liggende brandstof als het gaat om energievoorziening. De gemiddelde Nederlander krijgt er meer dan genoeg van binnen en het is voor je lijf een hele gemakkelijke brandstof. Simpel gezegd is het gewoon snel om te zetten in energie. Vetten zijn ook een brandstof voor ons lichaam, maar je lichaam moet hier wat meer moeite voor doen. Eiwitten zijn geen brandstof, maar meer een bouwstof voor ons lichaam. Je spieren zijn voor het grootste gedeelte opgebouwd uit eiwitten dus om je spieren beter te laten herstellen en te laten groeien zijn eiwitten heel belangrijk.

Als een klant wil afvallen creëren we een voedingsprotocol met een calorietekort wat ervoor zorgt dat je gewicht gaat verliezen. In zo’n soort traject is het voor de duurzaamheid van het resultaat enorm belangrijk dat spiermassa zoveel mogelijk behouden blijft. Eiwitten (in combinatie met krachttraining) zorgen daarvoor. Maar dit is niet de enige reden waarom wij onze klanten hoog in eiwitten zetten. Een andere reden is dat je lichaam een teveel aan ingenomen eiwitten niet kan opslaan, zoals het dat met een teveel aan koolhydraten en vetten wel kan. De eiwitten die je teveel hebt gehad gaan er dus gewoon door de achterdeur weer uit.

Daarnaast zorgen eiwitrijke maaltijden langer voor een verzadigd gevoel, waardoor je voorkomt dat je los gaat op eten waar je eigenlijk beter bij uit de buurt kunt blijven. Koolhydraten zorgen juist voor precies het tegenovergestelde.

In een volgend artikel leg ik uit welke producten je het beste kunt kiezen als je meer eiwitten binnen wilt krijgen.

Let op! Overleg altijd met je coach of huisarts voor je drastische aanpassingen aan je voedingspatroon gaat doen. Een eiwitrijk dieet is niet per definitie voor iedereen geschikt.

Naar nieuwsarchief