18 mei 2018

Vijf manieren om je darmen en spijsvertering te optimaliseren!

Vijf manieren om je darmen en spijsvertering te optimaliseren!

Gezonde darmen en spijsvertering; het is normaal dat we dat vanzelfsprekend vinden. Maar wanneer je darmen niet optimaal functioneren, kan dit grote gevolgen hebben voor je spijsvertering. Want wanneer jij aan het trainen bent voor een belangrijke sportwedstrijd of competitie, of dat je wilt afvallen en werken aan je fit- gezondheid, het slecht verteren/opnemen van je nutriënten is een serieus probleem!

Er zijn natuurlijk ook mensen die last hebben van chronische darmproblemen. Symptomen hiervan zijn o.a. weinig energie, opgeblazen gevoel en winderigheid. Mensen denk dat dit normaal is en weten hiermee te leven en vinden vaak tijdelijke oplossingen wat grote gevolgen kan hebben zoals; ondervoeding, gezondheidsproblemen, slecht lichaamssamenstelling en stofwisselingsproblemen.

Onderstaand beschrijven wij vijf manieren wat er fout kan gaan met je spijsvertering en hoe jij dit kunt oplossen/ optimaliseren.

#1: een ongezonde darmflora

De microflora (de bacteriën die in jouw darmen leven) is een populair onderwerp binnen de metabolische wetenschap. Dit vanwege het feit dat je microflora een zeer belangrijke rol speelt en invloed heeft op het volgende processen:
– Hoeveel vet we opslaan
– Op onze suikerspiegel, en
– Hoe wij reageren op hormonen die ons hongergevoel reguleren.

Naast een belangrijke rol spelen bij het vet aankomen of juist afvallen speelt je darmflora een zeer belangrijke rol bij de opname van je nutriënten oftewel de voedingsstoffen uit je eten: de welbekende macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en micronutriënten (vitaminen en mineralen).
Wanneer er voldoende goede bacteriën in je darmen aanwezig zijn kan je lichaam goed de nutriënten uit jouw voedingspatroon opnemen. Zijn er teveel slechte bacteriën aanwezig kan je lichaam de nutriënten juist niet goed opnemen uit jouw dagelijkse voedingspatroon.
Symptomen van een slechte darmflora zijn:

– Vaak ziek of niet fit voelen en slecht herstellen na training of sportactiviteiten
– Constipatie
– Neurologische klachten zoals je niet scherp voelen, concentratie problemen
– Moeite hebben met afvallen, aankomen van spiermassa of juist alleen maar vet aankomen!

Wat kun je er aan doen?
Stop met antibiotica, paracetamol en medicatie die je eigenlijk niet echt nodig bent
Begin met het eten van voedingsmiddelen met natuurlijke probiotica zoals yoghurt, zuurkool, kimchi of pure chocolade (85% cacoa). Hiernaast is het aan te raden om een goede probioticum te slikken (overload.com)
Als derde; zorg voor een zo gevarieerd en eiwitrijk mogelijk voedingspatroon met veel groenten en fruitsoorten.

#2: de verkeerde voeding voor jou en jouw darmen

Een slechte spijsvertering wordt niet alleen bepaald door een slechte darmflora. Een ander manier waar het fout kan gaan is, ongezonde of verkeerde voeding(smiddelen) wat jouw darmen niet goed kunnen verteren om één of andere reden.

Dit soort ‘’intoleranties’’ zijn genetisch bepaald of kunnen veroorzaakt worden door stress.

Wat kun je er aan doen?
Vermijden van voedingsmiddelen waar jij intolerant voor bent. De meest voorkomende voedingsmiddelen waarvoor je intolerant voor zou kunnen zijn door genen zijn: gluten, tarwe, noten en peulvruchten, lactose, schaaldieren, eieren of sojaproducten.

Het is echter ook mogelijk vanwege chronische darmproblemen een intolerantie te ontwikkelen voor bijvoorbeeld producten zoals aardbeien en koffie.

#3: slecht gekauwd eten

Je darmen kan eten wat niet goed gekauwd is slecht verteren. Wanneer grote stukken voedsel je darmen bereiken kan het de nutriënten moeilijk eruit opnemen met alle gevolgen van dien.

Hoe kan het dat niet volledig verteerd eten toch je darmen bereiken?

Twee redenen: Je kauwt niet goed genoeg. Je speeksel bevat enzymen die helpen bij de vertering van je voedsel. Hoe meer tijd je ze geeft om te beginnen met het afbreken van je voedsel, des te beter en makkelijker kan je maag het verteren. Speeksel zorgt er daarnaast ook voor dat je eten makkelijker door je slokdarm gaat. Enzymen zorgen ervoor dat je onder andere zetmeel afbreekt (waardoor jij meer energie krijgt) en helpen bij de vertering van vetten (wat bij onvoldoende kauwen dus minder gebeurt). Kauw je minder goed, dan is het resultaat daarom vaak een opgeblazen gevoel met soms nog de nodige winderigheid.

Te weinig maagzuur. Veel mensen denken dat als je last hebt van op komende maagzuur dat je te actieve of teveel maagzuur hebt, Echter is die niet zo en juist het tegenover gestelde is waar. Je maagzuur is juist dan helemaal niet actief. Te weinig maagzuur wordt veroorzaakt door stress, veroudering en inflammatie.

Wat kun je er aan doen?
Onderzoeken wijzen uit dat wanneer je minstens 15 keer en zelfs tot maximaal 40 keer je eten kauwt, je lichaam makkelijk het hormoon Leptine aanmaakt dat je lichaam verteld dat je verzadigd bent. Waarschijnlijk moet je dus aan je kauwvaardigheden werken.

Hiernaast is het nemen van digestive enzymen (supplementen) aan te raden. Deze enzymen vervullen een sleutelfunctie in verschillende processen in het lichaam. De zogenaamde spijsverteringsenzymen helpen om vetten, koolhydraten en eiwitten te splitsen tot kleinere bestanddelen. Dit proces start al met de enzymen in de mond die zetmeel splitsen in glucose. In de maag wordt het voedsel met maagsap gemengd. De maag maakt zelf zoutzuur, wat de eerste stap is om vetten te verteren.

#4: teveel stress, zowel fysiek als mentaal

Wanneer je last hebt van stress of het nou fysiek of mentaal is, je gaat darmklachten krijgen. Stress verhoogt cortisol en wanneer cortisol chronisch verhoogt is, kan het ervoor zorgen dat histamine wordt aangemaakt wat een negatieve invloed heeft op je immuunsysteem.

Histamine kan ook de maagzuursecretie stimuleren, maagpijn opwekken en zorgt voor een opgeblazen gevoel.

Wat kun je er aan doen?
Wanneer je een stressvol leven leidt, zorg ervoor dat je niet meer dan twee tot maximaal vier trainingen per week doet van maximaal een uur. Leg de focus ook op herstel, slaap, de juiste voeding voor jou en drink voldoende water.

Wanneer je een minder stressvol leven leidt kun je gerust meer trainingen per week doen. Zorg er alleen wel voor dat het geen ‘’moeten’’ wordt. Houd je doelstelling altijd in je achterhoofd! Voldoende rust hoort bij het programma.

Zorg er te allen tijde voor dat je goed voor je darmen zorgt. Vermijdt daarom ook medicatie, NSAID’s en eet of supplementeer probiotica en voedzame voedingsmiddelen waar jouw lichaam wat aan heeft.

#5: het eten van de verkeerde voeding voor het trainen/sporten

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen wat je beter kunt vermijden wanneer je gaat trainen of deelnemen aan een sportwedstrijd of activiteiten. De reden hiervoor is dat wanneer jij lichamelijk actief wordt het bloed namelijk uit je darmen stroomt naar de spieren die op dat moment actief zijn. Dit kan vervolgens leiden tot krampen en stress voor je darmen.

Dit kun je beter vermijden voordat je gaat trainen of sporten:
– sportdranken die veel suiker bevatten
– fruit vanwege de fructose. Fructose voorkomt dat je lichaam vet gaat gebruiken (verbranden) als brandstof en zorg voor problemen in je darmen
– gefermenteerde voedingsmiddelen zoals tarwe, meeste graansoorten, bonen en zuivel
– melk bevat lactose, wat voor sommige mensen slecht wordt verteerd
– sommige dierlijke proteïne soorten zoals bacon, kaas en vette vleessoorten die veel verzadigd vet bevatten, wat langer nodig heeft om verteerd te worden. Maar heb je hier geen last van, go for it ;-).

Wil jij meer weten over darmproblemen en wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze trainers via 058-203 8080 of stuur een mail via info@go180.nl.

Naar nieuwsarchief